Thursday 2 January 2014

CEPAT BAIK YA AYAH....SAYANG AYAH...

ASSALAMUALAIKUM.....

Tika jari jemari munggil ini menari-nari mencoretkan sesuatu pengalaman yang ku rasakan akan ku kenang sampai mati...mohon kalian semua...mendoakan ayah aku sihat supaya dapat menjalani kehidupan seharian yang selesa...sungguh aku tak sanggup melihat ayah aku...AYAH....cepat baik ya ayah....

Suatu pagi yang hening...satu hari aku tak boleh lelapkan mata sampai pagi itu kerana memikirkan kesihatan ayah aku yang makin melarat...paling aku sedih..tiap kali ayah aku minum...tak sampai 3 minit dia akan muntahkan kembali...YA ALLAH...ayah....badan tak mampu dia angkat...mandi pun sambil tidur...aku pujuk dia agar pergi ke hospital...."ayah jom kita p Bukit Tekoh (hospital besaq langkawi).." dia guling2kan kepalanya...tanda dia tidak mahu...tapi aku gagah jugak call ambulans datang ambik kat umah....biarlah dia nak kata apa pun...aku nak bawak jugak dia p hospital....

Semasa dalam perjalanan ke hospital...air mata aku deras mengalir...mengalir yang amat laju...tak tahu hati ni terasa begitu sayu....Ayah....saya sayang ayah....sampai di hospital ayah aku di tolak ke dalam bilik kecemasan...aku di arahkan menunggu di luar....hati aku walang...aku call abang aku tika itu..."abang balik...aku tak kuat..terasa nak rebah bila tengok ayah "...abang aku cakap..."tak apa...ptg jab lagi aku balik" timbul rasa bimbang masa itu..Ya Allah selamatkanlah perjalanan abang aku...kerana dialah satu2nya tempat aku n adik aku bergantung..


Sejam kemudian doktor panggil aku...dia bagitau jantung ayah aku lemah sgt...dan bleh membawa maut..."kami akan cuba masukkan ubat..jika ia tidak berkesan...dia akan di hantar ke Penang"...aku rebah...air mata aku sekali lagi deras mengalir...tanpa henti....langkah kaki pelan2 mengatur langkah keluar dari bilik kecemasan...

Seharian aku tanpa sesuap makanan....selera aku mati...yang aku tahu ayah....apa yang jadi pada ayah...
lepas maghrib doktor jumpa aku....Alhamdulillah..jantung ayah aku sedikit normal...tapi masih lemah..darah tinggi yg kritikal...gula dalam darah yang terlampau tinggi...bulat mata aku..bila doktor bagitau macam tu...

Ayah aku di masukkan ke wad ICU...sekali lagi aku risau...aku tidak di benarkan masuk melihatnya....namum aku tunggu di luar tanpa berganjak..sampai pagi....ya aku risaukan dia....risau jika apa2 yang berlaku pada ayah aku....aku tak ada di sisinya...

Pagi esoknya...abang aku sampai...hati aku  terasa lega sedikit...terasa lapang bila lihat dia ada di sisi aku..memberi kata semangat untuk aku...walaupun kadang2 hubungan kami kadang2 agak kerok..namun air di cincang tak akan putus...

Petang kemudian...keadaan ayah aku makin stabil...ayah aku di benarkan keluar dari ICU...dan di tukarkan ke wad lelaki...sujud syukur pada Illahi...kerana mengembalikan ayah aku...tanpa kenal erti penat atau letih aku menjaganya...malah berak kencing ayah, aku selesaikan...malu??? segan?? geli?? serta merta hilang dalam otak aku..yang aku tahu...dia ayah aku....siapa lagi akan lakukan kalau bukan aku??..

Seminggu kemudian ayah aku di benarkan pulang...syukur sekali lagi....namun ayah aku tak kuat seperti dulu..hanya mampu berada di tempat tidur...hanya boleh bagun sikit2 untuk ke tandas..tapi tak apa...ayah dah semakin baik...boleh bangun duduk di kerusi roda dan bangun makan..yang lain adik aku dan aku yang uruskan....

Pengalaman mengajar aku...ertinya bersabar...tabah...dengan ujian yang ALLAH beri pada aku dan adik beradik aku...dugaan yang tuhan bagi...sikit2 dapat mendewasakan aku...rasa tanggungjawab sseorang anak2 terhadap ayah kami..walaupun kadang2 aku rasa terbeban...kenapa ALLAH duga aku??kenapa ayah aku yang sakit...bukan ayah orang lain??? sampai bila aku nak jaga ayah??? kehidupan seronok aku tersekat sebab kena jaga ayah...adik aku terpaksa berhenti kerja sebab kena urus ayah....Tapi...setiap yang berlaku ada hikmah yang tuhan letakkan pada aku yang aku tak tahu...sikit2 aku redho dengan apa yang aku dapat...aku bersyukur..sebab aku masih ada abang aku yang menanggung semua kos sara hidup kami adik beradik kami...lega rasanya...jika nak bandingkan dengan orang lain yang lebih teruk lagi dari keluarga aku...

Ya..kini aku bleh terima segalanya dengan hati yang terbuka...pengalaman ini nanti aku akan ku kongsikan dengan anak2 aku suatu hari nanti..bertapa aku sayangkan pada tokwan mereka bertapa besarnya pengorbanan seorang ayah kepada anak2nya...

Alhamdulillah rezeki sentiasa ada...dan aku rasa tak pernah tak cukup...kelengkapan ayah aku masih mampu tunaikan seperti lampin dan makanan tambahan untuknya...thanks juga kepada kawan2 yang mendoakan kesihatan ayah aku...dan hubungan kami adik beradik antara aku,abang n adik aku menjadi rapat...saling perlu memerlukan..saling lengkap melengkapi antara satu sama lain..bahagiakanlah hati kami....kuatkanlah jiwa raga kami agar kami redho dengan apa yang terjadi...

sekian.....



0 comments:

Post a Comment