Thursday 12 December 2013

BERSAHABATLAH DENGAN IKHLAS.....

ASSALAMUALAIKUM...

Buat kawan-kawan...hari ni tetiba aku nak share satu kata-kata dari Imam Al Ghazali tentang sahabat sejati....

Aku ada terbaca kat status  Facebook kawan aku yang sorang ni...tetiba tertarik dengan kata-kata ni..


Menurut Imam Al-Ghazali, sahabat sejati mempunyai 12 sifat. 

01 - Jika engkau berbuat bakti kepadanya, ia akan melindungimu.
02 - Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas baik
persahabatanmu itu.
03 - Jika engkau perlukan pertolongan daripadanya berupa wang dan sebagainya, ia akan
membantumu.
04 - Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, ia akan menerima dengan
baik.
05 - Jika ia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripadamu, ia akan menghargai atau
menyebut kebaikanmu.
06 - Jika ia melihat sesuatu yang tidak baik daripadamu, ia akan menutupnya.
07 - Jika engkau meminta sesuatu bantuan daripadanya, ia akan mengusahakannya.
08 - Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), ia akan menanyakan
kesusahanmu.
09 - Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, ia akan meringankan kesusahanmu
(membuat sesuatu untuk menghilangkan kesusahan itu).
10 - Jika engkau berkata kepadanya, nescaya ia akan membenarkanmu.
11 - Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya ia akan membantumu.
12 - Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya ia lebih senang mengalah untuk menjaga
kepentingan persahabatan.

"Tidak sempurna iman salah seorang daripada kamu sehinggalah dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri."
-Riwayat al-Bukhari


Buat kawan-kawan ku yang aku kasihi...bersahabatlah dengan baik..jagalah sahabat kita dengan baik...jangan kianati kebaikan sahabat kita..

Sungguh aku sayang sahabat-sahabat aku...thanks u all kerana mewarnakan hari2 aku dengan pelangi...kamu semua sentiasa ada dengan aku...tak kira aku susah mahupun aku senang...

Thanks kepada semua yang banyak bagi aku semangat tika aku lemah....tika aku jatuh...dan tika mana aku tak punya apa2..namun...kamu semua tetap ada...


Nor Hidayah Bt Zon

Kamu anak buah aku...kamu juga teman baik aku..kamu juga tempat aku berjimba..dan kamu juga aku cari bila aku susah...thanks sayang...makngah terharu sangat...sebab dayah sentiasa ada dengan makngah..jauh mana aku pergi...aku tetap ingat kamu Dayah...susah senang....kita ja yang tahu...bahagia kita...kita juga yang rasa....sayang jangan jauh dari makngah....



Fieezza

Mana-mana pun aku ada..mesti Dakkyah n Fiza ni ada...Fiza ni kawan kepada Dayah....ni pun sahabat aku di mana2 saja yang ada....rahsia luaq dan dalam kami tiga ja yang tahu...sorang ada problem..masing2 akan fikirkan macam mna nak selesaikan...masing2 pakat risau jika salah seorang di antara kami jadi apa2...
Thanks Fiza dengan kebaikan kamu pada makngah...thanks untuk apa yang ada..

Asmida, Syakiah,Ainun,Fariza,Dek Ta,

Percayalah...kalau tak ada kamu semua...tak lengkap hidup aku rasanya...dengan perangai Mida yang suka wak keluaq ayat2 tak leh blahnya..buat aku tergelak sorang2 kadang2..Syakiah...tak habis2 dengan otak gila2...sentiasa ingat pada kawan2..suka call kawan2 time dapat call free time besday..hhahahha..Ainun..yang ada di mana2 aku ada..family kamu macam family aku...sentiasa sayang pada aku..sentiasa ingat pada aku...aku tak lupa Ainun..terima kasih banyak2...Fariza..kadang2 perangai wat bagi aku sakit hati...tapi kamu tetap kawan aku...kamu juga ada baiknya...sungguh aku tak pernah ambik hati dengan apa yang jadi...Dek Ta...bini orang yang aku sayang...dulu2 time sekolah aku selalu cari dia..sebab dia pandai...nak study dengan dia...nak pandai macam dia jugak..sungguh aku takut bila kamu semua jauh...jauh dari hati aku....Thanks sangat2 sebab kamu semua sentiasa ada....sentiasa bagi semangat yang kadang2 x leh blah jugak bila dengaq..tapi lawak....sungguh!!!!.

Insyaallah jika di beri rezeki..umur  yang panjang...insyaallah aku akan buat reunion untuk kita...angan2 aku...aku akan sewakan satu homestay untuk kiita...kita tidoq sama2...macam kat asrama dulu2...masak sama2...masak makanan yang selalu kita bawa bekal kat asrama dulu...sambil cerita tentang kita...kenangan kita dulu2...kalau boleh aku nak semua ada..baru best...

Sayang semua....kamu2 yang ada....doa aku...semoga Tuhan merahmati hidup kita...ikhlas dalam apa saja yang kita buat...salam sayang untuk semua..love U all..muuuuuuaaaaahhhhhh....

Syakiah..aku ingat lagi kata2 hang : TUNJUK SAYANG...TAPI TAK SAYANG!!!!!! thanks sebab bagi bahu untuk aku teriak malam tu..Mida...yang pulun sengkang biji mata dengaq masalah aku yang tiada penyudahnya.....






0 comments:

Post a Comment