Friday 6 December 2013

PENGAJARAN YANG BAIK UNTUK HIDUP AKU....

ASSALAMUALAIKUM......

Hari ni aku tak ada buat apa2 sebabnya aku ambil cuti dari memikirkan kerja semata-mata...ya la..memang kalau di sekolah time ni memang tengah cuti sekolah..tapi ada la cari duit lebih sikit untuk tampung yang mana tak cukup tu...ya la..kemahuan ku tinggi...bukan belagak anak orang kaya...tapi buat2 kaya la kekonon..hhahhah..eh tak da la....

Sebenaqnya masa cuti sekolah aku isi masa kosong hidup aku dengan berniaga...aku suka berniaga walaupun barang yang aku juai tu bukan milik aku...tapi aku rasa satu kepuasan yang tak tau nk cerita kat U all semua...

Tapi bila fikirkan balik...mana masa aku untuk diri aku sendiri..mana masa aku untuk keluarga....mana masa aku untuk melayani kerenah ayah....tetiba aku fikir...eh...dah lama sebenaqnya aku tak masak....dah lama aku tak ambik tahu hal dalam rumah...demi kerana semata2 mengejar wang yang tak tahu sampai bila aku akan rasa kepuasannya...

Ya aku terfikir..dan aku buat satu keputusan yang aku perlu berehat...masuk hari ni dah 7 hari aku tak pergi berniaga...setiap pagi mesti ada staff yang call suruh aku masuk keja...memang aku tiada jawapan yang sahih untik aku berikan...sebab aku nak berehat dari memikirkan kerja yang entah ke mana...

Sikit demi sedikit aku tenang bila berada di rumah...aku bahagia tengok ayah aku ada depan mata...makan apa yang aku masak....ikut apa yang dia nak...dalam masa yang sama jugak aku dekat dengan Allah..aku ada masa untuk bertahjud kepadaNYA,(bukan aku riak..tapi kenyataan)..sebab apa sebelum ni aku balik keja aku terus masuk bilik salin baju terus keluar keja balik...balik umah tengok2 budak2 iqra dah ada kat umah..dah kena mengajar la pulak...lepas class aku masuk bilik...salin baju mandi bommm tiduq...letih yang amat sangat...esok pagi bangun keja lagi.....so penatnya rasa....

Jadi...dalam masa seminggu ini aku cuba baiki diri aku...kadang2 ada masalah yang timbul...baru nak happy...dah dengar ada pulak yang x sedapnya..(tak payah cerita ja...macam bodo jer)..tapi aku terima...tak semua yang kita nak akan jadi milik kita..sedih, kecewa itu biasa...mudah2han tuhan akan gantikan pada aku insan yang lebih baik dari dia....cuma perlu sabar dan berdoa...ya dak.....

Dalam time aku cuti rehat ni...kebetulan anak buah aku n adik aku turut cuti keja jugak so...macam2 plan la nak buat...x da la plan apa sangat..habih sangat lepak kat Langkawi Perade,shoping kasut n tengok wayang..tu ja....bila ingat2 balik...jarang sangat kami keluar time waktu siang...sebab selalunya waktu malam yang jadi pilihan...kerana time siang masing2 pulun mencari rezeki demi sesuap nasi...eeeeccceeeece...

Tengah hari tadi aku, Hidayah dan Siti keluar..angan2 aku nak tengor movie cerita "USTAZ  MU TUNGGU AKU DATANG"..sebab byk kawan2 aku cakap cerita dia byk pengajaran...so apa lagi langkah kaki start keta tuju ke Perade la....sampai kat tempat di tuju booking tiket siap2 n than turun makan dulu kat Old Town...minum kopi..sembang2 bohong..ada masa lagi..jalan2 kat Mall cari kasut..dia gatai tangan jugak nak habihkan duit.....ish2....beli apa yang bekenan...Tengok2 jam..oiii cepat...cerita dah nak start...lari2...masuk panggung...


Lepas tengok cerita ni...aku jadi sentap sangat...banyak perkara yang aku buat kat dunia ni jauh sangat dari ALLAH...seperti...aku keja...dapat gaji..aku tak pernah kata benda apa yang aku nak..tak dapat..semua aku bleh beli...lagi satu..aku tak pernah terfikir pasal orang lain yang susah dari aku...yang aku tahu....aku happy...ayah aku happy itu sudah cukup...aku tak rasa susah sangat macam mana nak cari duit..sebab ALLAH beri aku rezeki pada aku yang sangat melimpah ruah...aku ada gaji di sekolah...andai tak cukup aku bleh keja berniaga bila2 masa yang aku nak...tak cukup lagi..aku ada class iqra yang bleh back up aku punya bill internet...tak cukup lagi..aku bleh hello abang aku...mintak duit...n abang aku tak pernah tanya gaji aku berapa..duit aku buat apa....yang dia tau banyak ka sikit yang aku mintak...dia tetap bagi....Masyaallah...tapi kenapa aku masih rasa kenapa tuhan tak bagi apa yang aku nak......ah...jahatnya aku...

Ya tak semua yang kita nak akan dapat...contohnya...aku mahukan seorang lelaki yang aku mahu jadi hak aku...tapi tuhan belum sungguh tetapkan hati dia pada aku....aku doa siang malam...agar suatu hari nanti dia akan jadi milik aku...tapi x semudah itu....aku perlu bersabar..tak apa la..cukup sekadar rezeki yang ALLAH bagi pada aku..keluarga aku..itu sudah cukup...


Baru2 ni...rumah aku di masuk pencuri...lahanat sungguh...seb baik x da apa yang hilang..cuma sebentuk cincin adik aku dan duit aku RM 150.00 waaaaaaaaaa.....rasa la jugak sebab itu duit belanja aku hari2 selama seminggu...tapi ayah aku cakap anggap itu sedekah...mungkin kita selama ini alpa dalam memberi sedekah..dan kadang2 juga rezeki kita tak berkat...ya kan....kadang2 aku suka p berniaga lewat...tapi bos aku bayar gaji penuh..mungkin sebab itu ALLAH tarik nikmat yang ada....

Semoga dengan apa yang ada pada hidup aku...dan apa yang jadi pada diri aku..aku jadikan pengalaman yang mungkin dapat mendewasakan aku sebagai seorang hamba kepada ALLAH..syukur dengan nikmat yang tuhan bagi pada aku dan keluarga aku...Alhamdulillah semoga Allah merahmati hidup aku...makin lama aku hidup makin banyak liku2 yang harus aku tempuhi....berdoa tanpa jemu dan usahalah selagi mampu untuk bahagiakan hidup aku....

Kadang2...aku terasa sangat..kenapa Tuhan belum temukan jodoh aku lagi....kadang2 rasa cemburu itu timbul bila lihat kawan2 yang senang sangat dapat jodoh...tapi aku percaya akan tiba masanya untuk aku juga...mungkin tuhan suruh berbakti pada ayah aku...mungkin juga DIA mahu aku hidup puas2 di alam bujang sebelum melangkah ke alam tanggungjawab yang lebih besar...dan tak semua yang berkahwin akan menemui jalan hidup yang bahagia...seperti mana mereka impikan..setiap yang berlaku ada punca..sebab dan hikmah yang kita tidak tahu....yang penting aku bahagia menjadi AKU...Alhamdulillah...

Salam sayang untuk kalian semua......

WASSALAM....




0 comments:

Post a Comment