Sunday 20 July 2014

HARTA DUNIA...

ASSALAMUALAIKUM........

Salam sejahtera kaum kerabat semua..hhahahaha..lai..lai..lai....Alhamdulillah kenyang hari ni berbuka puasa....makan nasik kandaq...diet??? ntah tetiba diet aku letak tepi sat..lapaq punya pasai...hahhahah...

hokey....

U all tau tak...baru2 ni kitew...dapat kereta..hahahhhaah...kepala hotak ku..dapat kereta dari sapa?? VIP mana yg nak bagi ke akunya tu...sah bajet retis..gitew!!!!.

Tak da la....saja nak share..kehidupan aku..yang serba serbi penuh cabaran...supaya perkongsian aku ni..dapat jadi motivasi pada semua...ya dak..??

Keinginan aku nak punya kereta tu dah lama...tapi macam ada saja yang menghalang...entah kenapa...macam2 aku usaha..tapi tak berjaya...ya la kan..sedia maklum...gaji aku bukanlah setinggi mna...tapi cukup la sekadar nak hidup....macam2 salesman aku cuba...banyak yang menolak...sebab kata mereka...loan tak lepaih la....gaji rendah la...steatment bank x sama macam slip gaji la..bla...bla...bla...macam2...kadang2 datang satu perasaan kecewa...hmmmm x pa la...sabar...nanti gaji naik...aku usaha lagi...

Nak di jadikan rezeki....aku ada jumpa seorang kakak ni..Sara nama dia...aku kenal dah lama...tapi tak ler sembang2 pasal hal keluarganya..lelakinya...hahhah...satu hari dia cakap...suami dia jual kereta..hah??? kereta?? of kos la salesman......aku cuba..tanya dia...kalau aku nak beli kereta kat laki dia....agak2 laki dia mau tolong tak aku ni.....Abg Wan..aku panggil dia....

Lepas pada tu...sembang punya sembang....dia cakap..ok jangan risau...bagi Abg Wan try dulu ya...aku pun macam biasa la...sediakan apa yang dia nak...aku tak mau kereta mewah ka apa ka...yang aku nak hanya Perodua Viva saja..hat tu ja....hari2 doa...mintak tuhan permudahkan urusan Abg Wan untuk dapatkan loan kereta aku....

Dua minggu lepas tu dapat jawapan...yeeeeeee loan aku lulus untuk kereta Viva 850..hahhahaha.....timbul pulak..mulut2 puaka..awat ambik manual?? ambik la auto...pot pet....pot..pet...tapi aku tetap dengan pendirian aku...sebab...aku nak belajar bawak kereta manual...apa yang orang dok kata kat aku...aku pekakkan telinga ja....peduli apa kau...ikut suka aku la....

Orang yang paling happy masa tu....ayah aku...hahhaha...anak ayah dah ada kereta....hahhahah...belajar rajin2 ya...bagi cekap bawak.....lama2 pandai la...dia pesan macam tu...macam nak jatuh ja ayaq mata aku masa tu....ya...orang mesti cakap...eleh..kereta Viva ja pun..nak bangga....of kos la aku bangga..sebab aku bukan orang senang...aku bukan anak orang kaya...yang senang dapatkan sesuatu benda....aku bleh beli kerata Viva ni pun dah cukup aku bersyukur sebab tuhan anugerahkan rezeki yang amat berharga pada aku...harta dunia..yang perlu aku jaga sebaik mungkin...

Kali pertama dapat tengok gambar kereta aku....tetiba hati aku jadi sayu....sedih...gembira...macam tak percaya...ni kereta aku....syukur sangat2 ya Allah....

 Gambaq ni la kali pertama aku dapat dari Abang Wan...happy...tuhan ja yang tahu..

Hari2 aku tanya Abg Wan..bila nak hantar kereta naik kargo...sebab memang tak sabar nak tengok kereta..katanya 10/7 hantar naik kargo....12/7 sampai la....ish...awat yang lama sangat....tak sabar....hahhahaha

Pagi sabtu 12/7 aku call Wantas ( Syarikat Kargo yang bawak kereta aku )..tanya ada x kereta aku sampai...kerani tu cakap dah....yang paling tak leh blah nya..Not Dakkyah..anak buah aku lompat suka..suka sangat...so...kami pun siap2 la..nak p ambik kereta.

 Time ni memang happy la...x sabaq nak p ambik kereta..hahhahahah



Kali pertama aku menatap cinta hati aku ni...syukur Ya Allah...Alhamdulillah 


Alhamdulillah dengan rezeki Allah...sebenarnya Allah sentiasa ada bersama orang2 yang sabar....berkat doa aku....berkat usaha aku tak pernah jemu...Allah permudahkan segalanya....thanks Abg Wan...saya hargai apa yang Abg Wan usahakan untuk saya....Ayah...yang sentiasa ada dengan aku...jatuh bangun aku...ayah sentiasa ada..nasihat tak pernah berenti di mulut supaya jadi orang di hormati..Adik...thanks sebab jaga ayah bila kakak keluar cari rezeki...Not Dakkyah...makngah sayang semua...Fiza..kawan2...Mida,Sharqiyah u all semua aku sayang...sebab kamu semua ada dengan aku di mana saja aku perlukan sokongan dan dorongan dari semua...


Time ni ayah aku bawak kereta...dia try kereta baru....lagipun aku bukan bleh drive lagi..hhahahah..walaupun lesen dah berkurun...tetap takut nak bawak...hahhahahaha...

Anak2 yang aku sayang....yang sentiasa ada dengan aku..hari2 tak pernah jemu tanya soalan yang sama..mana kereta baru cikgu...tak sabaq nak bawak...alahai...sabar sayang....akan sampai jugak nanti....dah sampai...aku bagi mereka2 ni drive...macam2 pesan kt aku...cikgu kena jaga elok2...cikgu kena hat ni...hat tu...macam2 pesan2...thanks wahai anak...nasihat cikgu...pejam celik...dah besaq pun kamu dua ni....hmmm nnt cikgu rindu bila kamu dah tak ada di SMART lagi....usaha bersungguh2 ya untuk SPM nanti...


Moral yang kita dapat dari kisah aku....adalah...percayalah...setiap dugaan cabaran yang kita hadapi....bersabarlah...doa banyak pada Allah agar Allah permudahkan segala urusan kita di dunia....jangan mengeluh dengan apa yang kita tak da...dan jangan sesekali iri hati pada siapa2 yang lebih dari kita...malah bersyukur dengan apa yang Allah bagi...

Dulu aku selalu mengeluh...kenapa aku yang kena jaga ayah...kenapa Allah duga aku macam ni....kenapa Allah ambik Mak aku....bukan mak orang lain...kenapa aku tak bleh sambung belajaq macam abang aku...Allah tarik orang aku sayang.....kenapa Allah pisahkan aku dengan orang yang amat aku sayang....kenapa semua..kenapa..kenapa....kenapa....tapi...aku fikir balik...setiap ujian Allah bagi pada kita...sebenaqnya bersebab....ok...ni aku huraikan satu2


1. Kenapa aku kena jaga ayah aku....bukan abang aku...sedangkan abang aku lah yang berhak jaga ayah...
    
    Sebab tuhan nak bagi ganjaran pahala pada aku....tuhan nak suruh aku berbakti pada ayah selagi ayah        masih hidup...redho anak....terletak pada redho ke dua ibu bapanya...aku tak nak ayah aku kecik hati...sebab boleh mengundang neraka untuk aku nanti....ya dak?? sungguh...walaupun aku perlu bekorban untuk ayah...namun...Alhamdulillah...Allah turunkan rezeki....walaupun tak banyak....tapi cukup untuk kami sekeluarga...

2. Kenapa Allah ambik Mak aku....kenapa bukan mak orang lain..

 Sebab..Allah nak suruh aku hidup berdikari.....ya..sebelum ni...semua kerja rumah..mak aku yang buat..masak..segala bagai...semua mak aku...tapi bila mak dah x da...tanggungjawab tu aku yang kena pikul...dari aku yang tak pandai mengemas rumah...kini aku dah terro....dulu...aku tak pandai masak...kini...Alhamdulillah..dah pandai....Gaji aku dulu guna untuk kepentingan diri..tapi sekarang aku dah pandai saving...

3.  Kenapa aku tak boleh sambung belajaq macam abang aku..

Sebab...kalau aku belajaq tinggi2...sah la...aku mesti dapat kerja jauh dari mak n ayah masa tu...tengok...abang aku...dah pun jauh...kalau aku pun dok jauh...sapa nak jaga ayah aku kan??? see...Allah atuqkan hidup ni...bersebab...jadi buat apa kita nak mengeluh...Allah bagi aku tempat kerja yang dekat sangat dengan rumah....

4.  Kenapa Allah ambik dia...kenapa Allah pisahkan aku dengan dia...

  Allah sebaik2 perancang...Allah tahu...dia bukan lelaki yang baik untuk aku....Allah tak nak aku susah di kemudian hari sekiranya aku bersama dia...banyak buruk dari baik...walaupun aku bekorban macam2 untuk dia..tapi dia x pandang aku....malah sikit pun dia tak hargai....ketahuilah....dia sebenarnya bukan yang tebaik untuk aku....Allah x nak aku derita di kemudian hari sekiranya aku bersama dia....dari bekorban segalanya untuk dia....Allah tak nak aku akan tekorban dengan sikap dia di suatu hari nanti...apa yang jadi aku redho....Dendam mungkin ada....tapi....tak pa la...nanti lama2 hilanglah dendam ni....semoga dia bahagia...dengan apa yang dia buat...bahagiq dengan orang yang dia pilih,,yang boleh jaga dia sebaiknya...Jika seandainya..kamu terasa...terasa la....sekurang2nya kamu tahu....aku bukan manusia lain yang boleh terima hakikat dengan mudah....tak pa...Allah ada...Allah tempat aku meminta segalanya....


Percayalah...setiap apa yang jadi....dalam hidup kita....jangan mengeluh....dan doalah banyak2 pada tuhan.....aku tak pandai nak bagi contoh2 hadis...tapi...aku bercakap dari pengalaman yang aku hadapi selama aku hidup ini..... Alhamdulillah...aku punya kerjaya sendiri...aku punya segalanya..walaupun x sempurna mana..cukup sekadar aku dapat terus hidup dan dapat membantu orang lain...yang penting niat kerana Allah dan setiap rezeki yang tuhan bagi....ucaplah syukur...insyaallah..redho itu akan datang...dan kalian akan tersa tenangnya.....


Selamat hari raya aku ucapkan....maaf zahir batin.....



0 comments:

Post a Comment