Tuesday 8 July 2014

CUKUP LA SEKADAR MENGENYANGKAN PERUT KELUARGAKU

ASSALAMUALAIKUM

Alhamdulillah dah 10 ramadhan...sat jer rasa...5 hari lagi berkumandanglah lagu raya di corong2 radio dan TV.....semoga beroleh keberkatan dalam bulan Ramadhan yang mulia ini ya kawan2....banyakkan berdoa...semoga Allah dengar apa yang kita hajati..insyaallah..

Hari ni aku nak share cara buat tom yam bagi sedap...hahhaah macam la aku sorang ja yang pandai buat tom yam kan...?? bersepah lagi orang yang terro buat....ya dak?? tapi kali ni aku nak ajaq sapa2 yang baru berjinak2 nak belajaq masak supaya senang ikut step aku...sebab senang ingat dan mudah...

Hari2 aku akan search internet...resepi apa yang aku nak masak time buka puasa nanti...macam-macam aku atuq..supaya buka puasa kami dapat mengenyangkan semua...hahhaha...time bulan puasa ni lah aku nak rajin masak pun...bulan2 yang seterusnya...hazabedah wak lu la nak rajin macam ni sebab kesibukan yang melanda...

Semestinya aku sebelum memulakan memasak mesti la balik lena dulu...memang aku akan lena..kalau x lena tak leh..memang kelaku yang tak leh ubah la.oiiii awt x tau????

Lepas asar wak keluaq segala bahan2 nak masak...dan jangan sapa dok gagah dok panggil aku p merata...aku tak mau...hokey semua barang dah ada....jom kita masak..


TOM YAM RINGKAS CARA AKU....NAK CARA ORANG LAIN PI TANG LAIN

Bahan-bahan:

Pes tomyam
daun limau purut
sudip jagung (anak jagung)
bunga gobis
karrot
lengkuas
serai
ayam potong ikut suka...
bawang besaq
susu cair
limau nipis (kalau nak cirit esok hari...u all bubuh la...aku x buh pun..sebab pes tom yam tu dah masam)

Cara-caranya adalah.....:

Rebus ayam sampai mendidih...dah mendidih..masuk serai n pes tomyam dan lengkuas..biarkan mendidih lagi bagi ayam tu betul2 empuk..masuk kan garam dan serbuk perasa...gula sikit..sikit saja jangan dok buh gula banyak...satgi maneh apa pun tak bleh...

Okey biaq bagi mendidih masukkan daun limau purut dan 3 sudu susu cair  nak bagi bau semerbak dan rasa sedap...baru la betoi2...sedap...dalam masa yang sama potong bunga gobis...karrot..sudip jagung tomato dan bawang besaq...bawang tu u all potong 4 bahagian ja..jangan potong halus2 na......kemudian masukkan terus ke dalam periuk tadi...jangan masak lama2 satgi sayuq tu jadi layu...kira dalam 3 minit tutup api..dah...siap...

Tengok..senang x nak buat tomyam....??? senang ja...semudah ABC ja....yang penting dalam diri perlu ada sifat ingin mencuba...bila ada sifat tu...serta merta kita boleh buat...

 Aku guna pes tom yam ni...aku beli kat padang besaq..sebab ada iklan kat banner kata pes tomyam ni sedap...tapi apa2 pes yang u all guna ok ja..sedap jugak


Semoga perkongsian ilmu aku yang tak seberapa ni dapat membantu semua...Insyaallah...
Hokey..jumpa di lain episod na.....bye

Asslamualaikum.....





0 comments:

Post a Comment