Saturday 26 May 2012

REZEKI DAN PELUANG

ASSALAMUALAIKUM
        Sekarang aku tengah berada di dalam bilik guru..bilikguru???? eh mariyaton buat apa la kau kt bilik guru tu hah...orang dah cuti blik kampung dah we...dok langut apa lagi kt sekolah.....orang yang tak paham bahasa memang akan kata macam tu la....tapi kalau orang berstatus pendidik macam aku ni akan berkata dengan nada sedih...sob2..xpa la nak buat macam mana kan....bekorban demi anak-anak bangsa......ha tu sebab aku ada tang ni....sambil upted blog...hahahaha....
        Start 24/5/2012 bersamaan hari khamis sampai la hari Ahad sekolah aku menganjurkan 1 kem kecemerlangan PMR..so of cous la aku terlibat....slot subjek aku hari ahad ni....tapi aku kena la siap2kan modul yang perlu di gunakan oleh penceramah untuk di beri kepada pelajar2 aku...kena pantau budak2 aku semasa dalam slot masing2....haaaaaaaaaaaaaaaa memang mengantuk siot la....rehat-rehat sat ja pun tp still lagi ok la...nak buat macam manakan dah namapun keja...tapi kadang kadang ada sesetangah pihak yang lepas tangan...mamposss la cikgu2 yg ada kat sini ni nak handle kem ni....adoi2...tapi tak pa la kan..masing2 ada fikiran yang waras untuk di fikirkan...kalu depa fikir yang keja ni sebagai satu tuntutan agama dan wajib kita laksanakan dengan sebaik mungkin...pandai2 la kita buat macam mana kan....aku bukan ustazah @pun ahli agama yg pandai berkata kata...tapi apabila aku dikelilingi oleh orang2 yang pandai agama sedikit demi sedikit aku belajar tentang hukum hakam yang ditetapkan oleh Allah.....dan amanah...
       kalau nak di tafsirkan dari segi imbuhan yang aku dapat memang aku tak cukup untuk menyara diri aku yang memang boros dan menanggung ayah aku yang telah uzur...kalau aku bagi tahu kawan2 aku apa yang aku dapat memang depa tak akan percaya punya...tapi aku pandai2 la cover....dan depa sampai la ni tak tahu alaun aku dapat tiap2 bulan...tapi aku rasa bersyukur sebab aku ada rezeki yang dapat aku tampung...aku ada kelas MUMTAZ aku sendiri....walaupun budak tak ramai tapi alhamdulillah rezeki tuhan bagi...selain itu  aku ada jugak buat kelas al quran di rumah....jumlah pelajar agak memberangsangkan .....rezeki tuhan aku terima seadanya....bukan senang orang nak percaya kita kan....??...nak di kira banyak juga kerja yang aku dapat...hari minggu aku dapat peluang berniaga di kedai my boss yg sentiasa mengajar aku erti kehidupan yang begitu payah sekali.....aku ingat lagi..semasa aku bekerja dengan dia...aku pernah di maki,caci,malah menggelarkanaku bodoh macam kerbau,,,tapi sedikit demi sedikit aku dapat mengubah diri aku aku baiki kelemahan diri aku...dari aku tak tahu apa2,,,,kini aku bleh mengurus kedai my boss dengan baik...aku oder barang sendiri,aku letak harga barang sendiri....aku tahu semua tentang perniagaan...alhamdulillah dia bangga dapat pekerja macam aku....pernah satu bulan aku dapat gaji lebih dari pekerja lain....bagi aku bukan wang yang aku mahukan tapi nilai kerja aku yang di titik beratkan....
   setelah 3 tahun aku bekerja dengan dia....aku dapat peluang mengajar...tapi my boss tak mahu aku pergi...tapi aku terpaksa lepaskan jugak kerana apa??..sebab kalau aku terus dengan dia aku tak akan kemana...sentiasa sibuk dengan tempat kerja..live aku hanya di kedai semata mata...walaupun pada hakikatnya pendapatan aku lebih dari segalanya...aku buat keputusan jugak untuk jadi cikgu walaupun bukan gred DG41...tapi ilmu yang aku dapat di sekolah memang banyak...terutamanya dalam penggunaan komputer...klu tak..sampai la ni aku tak tahu apa itu blog...apa itu FB...hahhahahah...
       Apa2 pun yang tuhan bagi pada aku,,,aku terima seadanya,,,rezeki ada kt mana2 cuma terletak pada diri kita sendiri sama ada sesuai ataupun tidak....kan U all?????..hah sudah la kot takat tu aku bercerita....
tetiba rindu sama ............................mak ai rindunya aku kt dia we.....dah dekat 3 minggu x da respon kt HP aku ni....aku tahu dia p mana...walaupun dekat ja tempat yang dia p tu..namun aku tetap risau akan dia...berkali aku pesan kt dia...p elok2....jaga diri baik2....tersangat la risau tentang dirimu....aku doakan ada keajaiban diantara kami nanti...insyaallah....so gedikssss la sket....kali ni kan???ntah apa2 la dok dok p buka pekung di dada sendiri kan??? tapi aku tetap rinduuuuuuuuuuuuuuuuuu.......
huwaaaaaaaaaaaaaa.....
   

0 comments:

Post a Comment